Autyzm jak rozpoznać? Co zrobić po diagnozie?

- radziNiepubliczny Punkt Przedszkolny Aperta Tew Mińsku Mazowieckim przyjmujący dzieci z Autyzmem, Zespołem Aspergera
Pierwsze oznaki autyzmu są bardzo często trudne do zauważenia. Zazwyczaj obawy rodziców nasilają się dopiero wówczas, gdy drobnych niepokojących w rozwoju dziecka sygnałów jest coraz więcej. Mogą one same w sobie nie wydawać się istotne, na przykład dziecko nie patrzy na przedmioty, które mu wskazujesz, nie odwraca się, kiedy je wołasz, nie przynosi Ci zabawek, żeby dzielić się z Tobą swoimi doświadczeniami, wydaje Ci się, że nie zawsze rozumie wypowiadane przez Ciebie słowa. Każde dziecko, z niewielkim odstępem czasowym, powinno osiągać w danym okresie życia tak zwane kamienie milowe.
Koniecznie zgłoś się do specjalisty, jeżeli Twoje dziecko:
| w wieku 12 miesięcy | | | | | * nie czołga się, | | * nie potrafi stać bez wsparcia, | | * nie poszukuje rzeczy, które zostały schowane, | | * nie wypowiada pojedynczych słów, takich, jak mama”, tata”, | | * nie wykonuje gestów, takich jak kręcenie lub potrząsanie głową, | | * nie wskazuje na przedmioty, | | * traci umiejętności, które wcześniej wykazywało, | | |
w wieku 2 lat | |
* nie używa 2-wyrazowych wypowiedzi, np. pić mleko”, | |
* nie wie, co zrobić z takimi przedmiotami codziennego użytku, jak łyżeczka, szczoteczka do zębów, telefon, widelec, | |
* nie naśladuje żadnych gestów ani słów, | |
* nie wykonuje prostych poleceń, | |
* chodzi mało pewnie, | |
* traci umiejętności, które wcześniej wykazywało, | |
w wieku 3 lat | |
* poruszając się, często upada lub ma kłopoty na schodach, | |
* ślini się lub mówi niezrozumiale, | |
* nie potrafi bawić się prostymi zabawkami, takimi jak drewniane układanki, puzzle, piramidki, | |
* nie mówi zdaniami, | |
* nie rozumie i nie wykonuje prostych poleceń, | |
* nie naśladuje zabaw polegających na udawaniu, nie udaje (nie bawi się na niby, np. nie karmi misia łyżeczką), | |
* nie chce bawić się z innymi dziećmi lub zabawkami, | |
* nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z innymi osobami, | |
* traci umiejętności, które wcześniej wykazywało, | |
w wieku 4 lat | |
* nie potrafi podskakiwać w miejscu, | |
* nie potrafi bazgrać, | |
* nie interesuje się grami interaktywnymi lub zabawami w udawanie, | |
* ignoruje inne dzieci lub nie reaguje na osoby spoza kręgu rodziny, na obcych ludzi, | |
* nie ubiera się samodzielnie, nie zasypia samo, nie potrafi korzystać z toalety, | |
* nie potrafi opowiedzieć swoich ulubionych historii, | |
* nie wykonuje 3-etapowych poleceń, | |
* nie rozumie pojęć taki sam” oraz inny”, | |
* nie używa słów ja” i ty” prawidłowo, | |
* mówi niewyraźnie, | |
* traci umiejętności, które wcześniej wykazywało | |
Jeżeli podejrzewasz, że rozwój Twojego dziecka odbiega od wskazanych norm rozwojowych, zwróć się do specjalistów, którzy dokonają rzetelnej diagnozy. Twoja pociecha i Ty potrzebujecie konkretnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka wykluczenia lub potwierdzenia istnienia zaburzeń przez postawienie diagnozy zgodnie z kryteriami diagnostycznymi obowiązującymi w Polsce, czyli klasyfikacji Światowej Organizacji Zdrowia ICD-10 lub Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM IV.
Jeżeli w wyniku postępowania diagnostycznego podejrzenie nieprawidłowości rozwojowych u Twojego dziecka zostało potwierdzone i rozpoznano u niego autyzm, Zespół Aspergera lub inne całościowe zaburzenie rozwojowe, to Twoje dziecko powinno zostać jak najszybciej objęte specjalistyczną pomocą terapeutyczną i edukacyjną. Kiedy otrzymasz diagnozę możesz podjąć następujące kroki:
1. zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej najbliższej Twojego miejsca zamieszkania zespoły orzekające mogą wydać:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie takiego orzeczenia możesz ubiegać się o miejsce w placówkach terapeutycznych lub integracyjnych, które zapewnią Twojemu dziecku odpowiednią opiekę terapeutyczną i edukacyjną,
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na podstawie takiej opinii możesz starać się o dodatkowe zajęcia terapeutyczne dla dziecka,
2. zgłosić się do Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności najbliżej Twojego miejsca zamieszkania Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wyda orzeczenie o niepełnosprawności, które uprawnia m.in. do korzystania z dofinansowań ze źródeł Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, korzystania ze zniżek w środkach komunikacji, korzystania ze specjalistycznych usług opiekuńczych, możliwości uzyskania karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych.
Pamiętaj, że posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności nie upoważnia do korzystania z systemu wspomagania w placówkach oświatowych. Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko było objęte systemem wspomagania w przedszkolu i szkole, dziecko musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (wydawane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną).
W Mińsku Mazowieckim prowadzimy Punkt Przedszkolny oraz Centrum Terapeutyczne. W ramach naszej działalności mogą Państwo skorzystać z bezpłatnej konsultacji odnośnie diagnostyki oraz Punktu Przedszkolnego. W ramach przedszkola dzieci objęte są pełnym pakietem terapeutycznym Trening Umiejętności Społecznych, muzykoterapia, terapia metodą Knill, psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej, logopeda. Obserwujesz niepokojące objawy w rozwoju swojego dziecka? Otrzymałeś diagnozę i nie wiesz co robić dalej ? zadzwoń podpowiemy, jak można pomóc Twojemu dziecku.
Dyrektor Punktu Przedszkolnego Aperta Te
Psycholog, Neurologopeda, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Aperta Te Otwórz się”
ul. Warszawska 135
05-500 Mińsk Mazowiecki
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Autor: Materiał partnera