Dzisiejsi konsumenci coraz chętniej wybierają wygodne i bezpieczne zakupy w Internecie. To dlatego powstaje też coraz więcej sklepów online. Chcesz odpowiedzieć na aktualne potrzeby rynku i docierać do szerokiego grona klientów? Załóż swój sklep internetowy. Aby zacząć sprzedawać w sieci, potrzebujesz platformy e-commerce. Którą z nich wybrać? Sprawdź, jakie rozwiązania są na rynku i poznaj ich zalety i wady. Dowiedz się, jak stworzyć e-sklep, który będzie się rozwijał i przynosił zyski.
Dlaczego warto postawić na sprzedaż w Internecie?
Myślisz o założeniu własnego biznesu? Postaw na branżę e-commerce. A może sprzedajesz już produkty stacjonarnie? Poszerz swoją działalność o sprzedaż w sieci. Pamiętaj, że aby osiągnąć sukces, warto iść z duchem czasu i dostosowywać się do zmian na rynku. Dziś sklepy internetowe przyciągają wielu klientów. Wynika to ze zmian nawyków konsumentów, którzy coraz chętniej robią zakupy bez wychodzenia z domu. Według zeszłorocznego raportu ,,E-commerce w Polsce’’ 77% internautów kupuje w sieci. Nic dziwnego – zakupy w Internecie są przecież szybkie, wygodne i bezpieczne.
Wciąż zastanawiasz się, czy warto prowadzić własny e-sklep? Bez wątpienia tak. Dzięki temu zyskasz szansę na dotarcie do szerokiego grona klientów nie tylko w Polsce, ale też za granicą. Twoje produkty będą dostępne dla zainteresowanych osób 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Zdobędziesz też większą rozpoznawalność na rynku. Twój sklep powinien być jednak nowoczesny, zgodny z obecnymi trendami i atrakcyjny dla klientów.
Jak stworzyć swój sklep online?
Sklep internetowy będzie sprzedawał, jeśli będzie przemyślany i odpowiednio zaprojektowany. Aby uruchomić sklep online, potrzebujesz takich elementów jak: domena, hosting, platforma e-commerce.
Domena to niepowtarzalny adres strony WWW Twojego sklepu. Jej nazwa powinna od razu kojarzyć się klientom z Twoim biznesem. Ponadto ma być możliwie jak najkrótsza, łatwa do zapamiętania i ciekawa. Nie powinna zaś zawierać polskich znaków. Wybierz atrakcyjną domenę, która będzie budować Twój wizerunek w Internecie.
Hosting to usługa udostępnienia miejsca dla Twojego sklepu na serwerze. Dobry hosting zapewni bezawaryjne i szybkie działanie sklepu internetowego. Pamiętaj, że e-sklep musi być dostępny dla odbiorców 24/7. Odpowiada za to właśnie hosting. Skorzystaj ze sprawdzonej usługi, aby mieć pewność, że Twoja strona internetowa zawsze będzie odpowiednio działać i że nie dojdzie do żadnego przeciążenia (np. w trakcie trwania akcji promocyjnej, gdy będzie wzmożony ruch w sklepie).
Założenie sklepu internetowego wiąże się też z wyborem tytułowej platformy e-commerce. Dzięki niej sklep prawidłowo funkcjonuje, możliwe jest przeglądanie produktów, dokonywanie płatności itd. Rynek oferuje cztery różne typy platform. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony oraz może być przeznaczona dla innego rodzaju biznesu.
Platformy e-commerce – którą z nich wybrać?
Aby dokonać najlepszego wyboru, określ najpierw swoje potrzeby i główne cele. Ustal, jak powinien wyglądać Twój sklep oraz pomyśl, na jakich funkcjonalnościach Ci zależy. Ważne jest też to, czy masz jakieś umiejętności techniczne, czy potrzebujesz wsparcia. Kolejnymi kwestiami jest budżet i czas, jakie możesz i chcesz przeznaczyć na budowę sklepu. Warto też myśleć o swoim biznesie pod kątem rozwoju. Weź pod uwagę, że z czasem Twoja firma się rozrośnie i być może pojawią się dodatkowe potrzeby. W tym wypadku warto stawiać na rozwiązania, które umożliwiają stopniową rozbudowę e-sklepu.
Dla małych i średnich przedsiębiorstw świetną opcją są platformy typu Open Source. Najpopularniejszą platformą tego rodzaju w Polsce jest PrestaShop. Po niej w rankingu znajdują się zaś WooCommerce i Shoper.
Poznaj cztery typy platform e-commerce oraz plusy i minusy każdego z rozwiązań.
Platformy Open Source
Wspomniane już oprogramowania Open Source to popularne rozwiązanie, które jest bardzo korzystne m.in. ze względu na dużą swobodę, jeśli chodzi o modyfikację. Będą idealnym wyborem dla przedsiębiorców, którzy myślą poważnie o sprzedaży w sieci i chcą się z czasem rozwijać. Platformami tego typu są PrestaShop, ale też np. WooCommerce czy Magento.
Zalety:
- elastyczność – masz możliwość tworzenia dowolnych modyfikacji i funkcjonalności,
- dostęp do kodu źródłowego i możliwość dowolnej jego edycji,
- duża ilość gotowych modułów i dodatków rozszerzających możliwości platformy,
- szeroki wybór szablonów graficznych dla różnych branż,
- bezpieczeństwo, które wynika z częstych aktualizacji systemu od twórców platformy.
Wady:
- brak wsparcia technicznego ze strony platform – konieczne jest zapewnienie dodatkowego wsparcia,
- wdrożenie sklepu wymaga zatrudnienia specjalistów i bywa kosztowne,
- wysokie wymagania hostingowe.
W przypadku tego rozwiązania najlepiej wybrać firmę, która oferuje kompleksową obsługę – wdroży dedykowany sklep internetowy oraz zapewni wsparcie techniczne i doradztwo. Pamiętaj, że ostateczna cena sklepu zależy od indywidualnych potrzeb i konkretnego projektu.
Platformy SaaS (Software as a Service)
Następną opcją, która sprawdza się dla małych i średnich firm, są platformy oparte o model SaaS (,,chmurowe’’). Nie inwestujesz tu w serwery, bo platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy. Jest to rozwiązanie dla osób, które chcą jak najszybciej zacząć sprzedawać online i nie myślą o wdrażaniu skomplikowanych modułów. Platformy SaaS to np. Shoper, Shopify i SkyShop.
Zalety:
- niski koszt początkowy – w cenie jest też hosting,
- szybki czas wdrożenia – sklep z podstawowymi funkcjami można uruchomić nawet w kilka dni,
- prosty panel administracyjny, niewymagający specjalistycznej wiedzy technicznej do prowadzenia sklepu.
Wady:
- mała elastyczność – brak możliwości wprowadzania indywidualnych rozwiązań i integracji,
- uzależnienie od dostawcy,
- ograniczona lista integracji i funkcji,
- ryzyko utraty danych w sytuacji zamknięcia usługi przez dostawcę,
- sprzedawca wynajmuje sklep – nie jest jego właścicielem.
Co prawda, jest to gotowe rozwiązanie, za pomocą którego łatwo uruchomić sklep. Potrzebna jest jednak umiejętność konfiguracji i poświęcenie czasu na naukę. Często konieczne jest zatrudnienie pracownika albo zlecenie obsługi na zewnątrz. Podnosi to jednak koszty.
Platformy oparte na licencji
Platformy oparte na płatnej licencji to jedno z najdroższych rozwiązań. Mogą sobie na nie pozwolić duże firmy, które bez problemu są w stanie sporo zainwestować oraz stawiają na rozwój.
Zalety:
- możliwość zaprezentowania szerokiej bazy produktów i obsługi dużej liczby zamówień w ciągu minuty,
- gwarancja bezpieczeństwa danych,
- szybkość ładowania,
- możliwość rozwoju platformy dzięki różnym opcjom modyfikacji i konfiguracji.
Wady:
- wysoka cena – kosztuje tu dużo zarówno licencja, jak i jednorazowy koszt wdrożenia,
- bardzo długi czas realizacji ze względu na szeroki zakres działań,
- nie jest to gotowe rozwiązanie – dostaniesz możliwość rozwoju, ale konieczna też będzie ciągła praca.
Platformy dedykowane
Platformy dedykowane to kolejne kosztowne rozwiązanie. Są dobrym wyborem dla osób wymagających, które mają specyficzne potrzeby, mogą sporo zainwestować i poczekać.
Zalety:
- sklep szyty na miarę – może być dostosowany do Twoich potrzeb oraz charakteru biznesu,
- gwarancja bezpieczeństwa.
Wady:
- wysoki koszt,
- długi czas realizacji projektu,
- uzależnienie od jednej firmy – przekazanie systemu innej agencji może być czasochłonne,
- konieczność ciągłego rozwoju systemu.
Budowa e-sklepu – czy warto skorzystać z usług agencji?
Założenie sklepu internetowego wiąże się z podjęciem wielu decyzji. Niektóre z nich mogą być dla początkującego przedsiębiorcy dość problematyczne. Nie wiesz, gdzie kupić domenę i jak wybrać dobry hosting? Wciąż wahasz się, która platforma e-commerce najlepiej sprawdzi się dla Twojego biznesu? Powierz budowę e-sklepu agencji WeNet.pl. Będzie to najlepszy wybór, jeśli nie znasz się na kwestiach technicznych i potrzebujesz profesjonalnego wsparcia.
Otrzymasz wszystko, co niezbędne do prowadzenia skutecznej sprzedaży w sieci. Specjaliści założą Ci sklep, który będzie odpowiadał oczekiwaniom i potrzebom Twojego biznesu. Oto, co dostaniesz:
- funkcjonalny i nowoczesny sklep internetowy PrestaShop,
- domenę i stabilny hosting,
- integrację z zewnętrznymi narzędziami (systemy płatności, firmy kurierskie itd.),
- gwarancję bezpieczeństwa – certyfikat SSL, niezbędne regulaminy,
- doradztwo i pomoc techniczną specjalisty e-commerce,
- sklep online na własność – to Ty będziesz jego właścicielem,
- dostęp do skutecznych narzędzi, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż,
- możliwość rozwoju swojej firmy.
Nawiązując współpracę z agencją, zaoszczędzisz pieniądze i czas. Wszystko otrzymasz w pakiecie i wszystkim zajmą się fachowcy. Ty natomiast skupisz się na prowadzeniu własnego biznesu.
Pamiętaj też, że e-sklep stworzony przez specjalistów z agencji marketingowej WeNet będzie responsywny (dostosowany do wielkości każdego ekranu), spójny z branżą, w której działasz, dopasowany do grupy docelowej, intuicyjny i wygodny w obsłudze oraz atrakcyjny wizualnie.
Chcesz, aby Twój sklep online przyciągał klientów i mógł się rozwijać? Myśl o swojej firmie przyszłościowo i postaw na profesjonalne rozwiązanie.