Pojazdy z automatyczną skrzynią biegów cieszą się ogromną popularnością na krajowym rynku. Takie skrzynie samodzielnie dobierają i zmieniają przełożenia. Przekłada się to na wysoki komfort jazdy dla wielu kierowców. Warto pamiętać, że eksploatacja samochodów z takimi skrzyniami jest inna w porównaniu z przekładniami manualnymi. Różnice są powiązane między innymi z holowaniem aut wyposażonych w takie przekładnie.
Procedura holowania automatu
Sama procedura holowania auta z manualną przekładnią nie jest niczym skomplikowanym. Należy połączyć ze sobą pojazdy przy pomocy linki i włączyć bieg neutralny w holowanym samochodzie. W przypadku automatów procedura jest bardziej skomplikowana. Warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu, aby upewnić się czy dany model posiada systemy rozłączające koła ze skrzynią. Jeśli ich nie ma, wówczas skrzynia jest zawsze narażona na uszkodzenie w czasie holowania na lince.
W przypadku braku specjalnych systemów, należy przestawić drążek skrzyni automatycznej na pozycję N. Aby móc to uczynić niezbędne jest uruchomienie silnika. Ponadto dzięki temu przekładnia będzie miała zapewnione odpowiednie smarowanie.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Samo holowanie automatu wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Jeśli nie da się go uniknąć, wówczas należy jechać powoli (do 30 km/h) i tylko do najbliższego warsztatu (nie dalej niż 50 km). W przeciwnym wypadku skrzynia będzie coraz bardziej narażana na zużycie i uszkodzenie.
Opcją alternatywną i najbezpieczniejszą jest oczywiście korzystanie z usług profesjonalnych pomocy drogowych, takich jak na przykład https://pomoc-drogowa-warszawa.supermechanik.pl. Firmy tego typu oferują fachowe usługi z zakresu holowania pojazdów mechanicznych na lawetach. Dzięki temu ich koła nie stykają się z podłożem, więc nie ma ryzyka uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów nawet w przypadku dalekiego transportu.