Kilkudziesięciu nauczycieli spotkało się w sobotę (11 stycznia) w Szkole Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Mińsku Mazowieckim, żeby rozmawiać o tym, jak sprawić, żeby lekcje były OK.
Pomysłodawczynią konferencji była nauczycielka matematyki w papieskiej trójce – Joanna Sułek, która zaprosiła nauczycieli do dyskusji o nowoczesnej szkole. Jako entuzjastka wprowadzania do nauczania elementów oceniania kształtującego chciała podzielić się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu przez uczniów OK zeszytów, czyli zeszytów, które pomagają się uczyć. Na zaproszenie na sobotnie spotkanie pozytywnie odpowiedziała spora grupa nauczycieli (dokładnie 68 osób) z Mińska oraz bliższych i dalszych okolic.
Gości powitał gospodarz obiektu dyrektor Grzegorz Wyszogrodzki, który wyraził radość, że aż tylu nauczycieli chce ambitnie rozwijać się zawodowo. Część merytoryczną rozpoczęło wystąpienie Danuty Sterny, ekspertki merytorycznej w programie Szkół Uczących Się prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Gość specjalny to także autorka wielu książek o ocenianiu kształtującym i pomysłodawczyni idei OK zeszytu.
– Motywację uczniów i naszą zabijają słowa: muszę, powinienem, nie mam czasu – mówiła Danuta Sterna i podkreślała, że warto zmienić te słowa na: chcę, wybieram, wiem, co jest ważne. Warto też pozwolić uczniowi popełniać błędy, bo one pomagają się uczyć. Ekspertka uzasadniała w ten sposób ideę odejścia od tradycyjnego szkolnego oceniania.
Praktyczne zastosowanie tych zasad pokazała w swojej prezentacji Joanna Sułek, która opowiadała o OK zeszycie, pokazując, jak elementy oceniania kształtującego pozwalają się uczniowie lepiej i skuteczniej uczyć. „Quo vadis polska szkoło?” – pytała w swoim wystąpieniu matematyczka i wskazywała wyzwania, jakie stoją przed współczesną szkołą. Odpowiedzią na nie może być ocenianie kształtujące.
– Dzięki OK zeszytowi zawsze wiem, czego mam się nauczyć na sprawdzian. Notatki są uporządkowane, a materiał pokazany tak, żeby było wiadomo, co jest najważniejsze – mówili uczniowie, absolwenci i rodzice podczas panelu na temat skuteczności oddziaływania OK zeszytu. Jeden z absolwentów opowiadał o tym, jak przekonał do idei OK zeszytu nauczycieli w swojej nowej szkole. W wypowiedziach uczniów wyraźnie wybrzmiało, że OK zeszyt pomaga im się uczyć.
Ostatnią częścią konferencji były spotkania w mniejszych grupach z nauczycielami praktykami uczącymi według zasad oceniania kształtującego. Można było obejrzeć autentyczne uczniowskie OK zeszyty, porozmawiać o praktyce lekcyjnej, rozwiać rodzące się wątpliwości. Spotkania poprowadziły panie: Magdalena Niedziela, Jolanta Podsiadły, Agnieszka Kożuchowska, Irena Micek, Joanna Sułek, Karina Orłowska i Lidia Wacławek, które na różnych przedmiotach i poziomach nauczania stosują OK zeszyt.
Organizatorzy mają nadzieję, że sobotnie spotkanie było inspirujące dla uczestników i dało pole do rozmyślań nad tym, jak uczyć i jak oceniać, by nauczyć i uratować motywację uczniów.
Szczególne podziękowania Szkoła Podstawowa nr 3 składa osobom, które wsparły organizację konferencji, zwłaszcza Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz firmie „Atlas”. Dzięki tej pomocy konferencja była bezpłatna dla uczestników.
Izabela Saganowska