W związku z trwającym już sezonem motocyklowym, policjanci mińskiej komendy opracowali program na rzecz poprawy bezpieczeństwa motocyklistów. Jego głównym celem jest kształtowanie świadomości kierujących jednośladami oraz zmniejszenie liczby wypadków drogowych z udziałem tych uczestników ruchu drogowego. Realizowany będzie w latach 2021 – 2023, z nasileniem działań w szczycie sezonu motocyklowego.
Dobra pogoda i cieplejsze dni, to czas, kiedy na drogach pojawia się więcej kierujących jednośladami. Jak pokazują policyjne statystyki wraz z nastaniem wiosennych miesięcy wzrasta ryzyko wypadku z udziałem motocyklistów. W wielu przypadkach kończą się one tragicznie.
Wychodząc naprzeciw takim zdarzeniom, policjanci mińskiej komendy opracowali program poprawy bezpieczeństwa motocyklistów. Program ten będzie realizowany w latach 2021 – 2023. Największe nasilenie działań „drogówki” wystąpi w tzw. szczycie sezonu motocyklowego od kwietnia do października.
Głównymi założeniami programu są m. in.:
- kształtowanie świadomości kierujących pojazdami wielośladowymi i motocyklami o istniejących zagrożeniach w ruchu drogowym,
- zwiększenie intensywności prowadzenia działań prewencyjno-kontrolnych w rejonach o wysokim poziomie zagrożenia dla kierujących motocyklami,
- diagnozowania stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie bezpieczeństwa kierujących motocyklami.
W 2020 roku w wypadkach drogowych z udziałem motocyklistów zaistniałych
na obszarze garnizonu stołecznego, ponad 70% przypadków spowodowanych zostało przez kierującego innym pojazdem. Głównymi przyczynami tych wypadków było:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowy manewr skręcania,
- nieprawidłowa zmiana pasa ruchu.
Motocykliści przyczynili się do ponad 20% wypadków drogowych, w których najczęstszą przyczyną było:
- niedostosowanie prędkości od warunków ruchu,
- nieprawidłowe wyprzedzanie,
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.
Biorąc pod uwagę stale rosnące zainteresowanie na przemieszczanie się motocyklem, a także uregulowania prawne zawarte w Ustawie o kierujących pojazdami, umożliwiające posiadaczowi uprawnień kat. „B” kierowanie motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, należy założyć, że liczba użytkowników wskazanych pojazdów na drogach garnizonu stołecznego będzie nadal rosła.
Dlatego też, mając na względzie potrzebę zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych z udziałem tej grupy uczestników ruchu drogowego, podjęto decyzję o opracowaniu i realizowaniu wspomnianego planu.