Niewątpliwie na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce ogromny wpływ ma także sama jakość współpracy z agencją pozycjonowania. Dlatego warto zadbać o dobre relacje z podmiotem, który się tego zadania podejmie. Oczywiście poprawna komunikacja to jedno, a drugie to dobra analiza pracy specjalistów. Mowa tu o profesjonalnym raporcie. Zacznijmy więc od tego, czym jest raport SEO.
Co to raport SEO?
Agencja, która wykonuje pozycjonowanie stron internetowych najczęściej wysyła klientom specjalny raport SEO. Czym jest? To jeden z najważniejszych dokumentów, jakie klient otrzymuje od agencji zajmującej się pozycjonowaniem strony. Raportem tym jest sprawozdanie z prac, jakie w ostatnim czasie zostały wykonane, a także szczegółowe przedstawienie sytuacji, w jakiej obecnie znajduje się pozycjonowana strona. Zwykło się dzielić go na dwa rodzaje. Pierwszy określa, w jakiej formie czy też kondycji jest strona. Ten raport wykonuje się na początku współpracy, przed rozpoczęciem pozycjonowania. Na jego podstawie specjalista najpierw określa możliwości strony, a następnie wyznacza cele, planuje dalsze działania. Drugim rodzajem raportu jest cykliczna relacja z efektów wykonanej pracy. W tym raporcie uwzględnia się już zestawienie wszystkich czynności wykonanych w ramach pozycjonowania, a także efekty, jakie zostały dzięki temu osiągnięte. Jeżeli współpraca z agencją jest długa, wieloletnia, to zwykle raz w roku przygotowuje się zbiorczy raport, zawierający kompleksowe informacje oraz podsumowanie długoterminowych prac przeprowadzonych nad pozycją strony internetowej.
Co zawiera raport SEO?
Na wstępie warto podkreślić, że raporty te mogą się różnić zależnie od agencji, która oferuje gogle pozycjonowanie stron i raporty te tworzy. Różne agencje posługują się różnymi szablonami. Oczywiście są pewne stałe punkty, które zawiera taki dokument. O nich jak najbardziej warto wspomnieć. Są to przede wszystkim tabele oraz rozmaite wykresy, które wskazują na to, czym jest seo oraz jak działa. Kolejny element to analiza zachowania internautów – użytkowników na pozycjonowanej stronie. Następny punkt to informacja o liczbie pozycjonowanych fraz. Obejmuje też ich listę. Raport zawiera dane, które dotyczą linkowania wewnętrznego. Uwzględnia także informację o liczbie wpisów na serwisach społecznościowych. W raporcie nie może zabraknąć analizy linków przychodzących oraz kodu strony i pracy serwera. Raport zawiera dane na temat zachowania strony w wyszukiwarce. Jeżeli są jakieś błędy na stronie, to dokument ten też je wskazuje. Nierzadko pojawia się w nim analiza contentu witryny.
Ogólnie rzecz ujmując, raport seo podsumowuje, jakie prace zostały zaplanowane na określony czas, które z nich udało się zrealizować, a także, do jakich efektów wszystko to doprowadziło. Jeżeli więc ktoś zleci pozycjonowanie stron internetowych w google i zdecyduje się na usługi profesjonalnej agencji, takie raporty będzie otrzymywał regularnie. To niemal obowiązek ze strony tej firmy.